”Dragă Autoritate Publică Locală din comuna Chișcăreni, sunt un copil de aproape 15 ani și vreau foarte mult să-mi făuresc viitorul în satul meu de baștină. Recent am învățat multe lucruri interesante în cadrul Proiectului ”Amplificator Civic Local”, dar azi voi încerca să redactez un raport de monitorizare a Achizițiilor Publice, noțiuni care până nu demult erau străine pentru mine. În acest raport am selectat și câteva sfaturi care ar face mai transparente Achizițiile Publice din satul nostru”.
Semnat: Marinela
În procesul de monitorizare au fost utilizate următoarele surse de informații:
-
Pagina web a Agenției Achiziții Publice (AAP) – http://etender.gov.md/
-
Registrul de Stat al Achizițiilor Publice (RSAP) – http://etender.gov.md/index
-
Buletinul Achizițiilor Publice (BAP) – https://tender.gov.md/ro/bap
-
Pagina web a Agenției pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) – https://ansc.md/ro
Obţinerea informaţiei
În luna ianuarie 2020 am expediat o solicitare de informații către primăria com. Chișcăreni, în care am solicitat:
-
copia Planului de achiziții publice pentru anul 2019;
-
copia Dării de seamă privind realizarea achizițiilor de valoare mică și/sau cererilor de ofertă pentru anul 2019;
-
copia Raportului privind executarea contractelor de achiziție pentru anul 2019.
Întrucît primăria ne-a expediat doar primele două documente, în lipsa Raportului privind executarea contractelor, n-am avut acces la informațiile cu privire la numele operatorilor economici cu care primăria a încheiat contracte în 2019. Iar acest lucru a provocat dificultăți la monitorizarea calitativă a achizițiilor publice.
-
Numele localității, instituției monitorizate, anul monitorizării:
Primăria comunei Chișcăreni, anul 2019
-
Date generale despre achiziții publice și licitații ale primăriei Chișcăreni:
Total – 2 892 437,66
-
Tipurile de achiziții publice în funcție de mărimea contractului – contract de valoare mică, cererea ofertelor, licitație.
Achiziții de valoare mică
-
35 contracte cu valoare de până la 200 000 MDL.
-
3 contracte cu valoare de peste 200 000 MDL.
-
Contractul Nr. 5 din 25 ianuarie 2019 (procurare produse alimentare) în sumă totală de 313 368;
-
Contractul Nr. 24 din 02.08.2019 (servicii de reparație) în sumă de 298 347,2 MDL.
-
Contractul Nr. 23 din 02.08.2019 (servicii de reparație a drumurilor) în sumă de 288 942,1 MDL.
-
Tipurile de achiziții publice în funcție de categoria de cheltuieli – lucrări, bunuri, servicii.
Tipul de achiziții |
Suma |
Numărul de contracte |
Bunuri |
||
Produse alimentare |
835 540 |
7 contracte |
Combustibil |
261 295 |
2 contracte |
Felinare electrice |
31 900 |
1 contract |
Materiale de construcție |
327 962 |
4 contracte |
Cărbune |
195 520 |
1 contract |
Mijloace fixe |
33 700 |
2 contracte |
Total bunuri |
1 685 917 |
|
Servicii |
||
Servicii de transport |
37 680 |
4 contracte |
Servicii de telefonie și telecomunicații |
48 150 |
2 contracte |
Energie electrică |
174 237 |
1 contract |
Salubrizare |
119 000 |
3 contracte |
Servicii de responsabil tehnic |
1 088,74 |
1 contract |
Servicii medicale |
3 360 |
1 contract |
Servicii cadastrale |
17 644 |
2 contracte |
Servicii de reparație |
326 227,2 |
3 contracte |
Total servicii |
727 386,94 |
|
Lucrări |
||
Reparația bucătăriei la grădiniță |
44 930 |
1 contract |
Reparația drumurilor |
400 672,12 |
3 contracte |
Reamplasarea Liniei Electrice Aeriene |
33 531,6 |
1 contract |
Total Lucrări |
479 133.72 |
|
TOTAL |
2 892 437,66 |
-
Observații de teren
Serviciul achiziții publice al Primăriei comunei Chișcăreni este gestionat de către o comisie în componența căreia intră 5 persoane. Comisia este condusă de către primar iar ceilalți 4 membri sunt consilieri locali care sunt și responsabili de desfășurarea procedurilor de achiziții publice. La ședința de deschidere și cea de evaluare a ofertelor, membrii comisiei sunt invitați prin telefon sau e-mail, participă și conducătorul instituției vizate. În componența grupului de lucru nu este nici un reprezentant al societății civile și nici nu sunt invitați să participe la ședințele de evaluare a ofertelor. Surse de informare cu privire la data, locul și ora ședinței de evaluare a ofertelor, nu există.
Seria de rapoarte de monitorizare a achizițiilor publice, sunt lucrările participanților elaborate în cadrul proiectului „Amplificator Civic Local” și nu pretind a fi investigații jurnalistice, iar datele prezentate sunt pentru a oferi cetățenilor o viziune asupra felului în care sunt cheltuiți banii publici. Raportul reprezintă o lucrare de curs în baza datelor oferite de autoritățile publice locale, cât și în baza informațiilor publice disponibile pe site-urile oficiale. În cazul în care identificați o eroare, vă rugăm să ne expediați un mesaj la adresa comunitati.active@gmail.com
Această publicație a fost realizată cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a “”A.O. Comunități Active pentru Democrație Participativă” în cadrul proiectului ”Amplificator Civic Local” și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.