Bănești – Monitorizarea Achizițiilor Publice [RAPORT]

  1.  Numele localității, instituției monitorizate, anul monitorizării:
    Primăria comunei Bănești, Telenești, 2019. 
    Primăria are în gestiune 2 grădinițe, 2 biblioteci, 2 case de cultură.
    Conform datelor recensământului din 2014 în satul Bănești sunt 2319 locuitori, iar în celălalt sat al comunei, Bănești Noi – 800 locuitori.2. Date generale despre achiziții publice și licitații ale primăriei orașului Telenești.
    Suma totală a achizițiilor publice locale a Primăriei Bănești: 1 954 396.52 lei.3. Tipurile de achiziții publice în funcție de mărimea contractului – contract de valoare mică, cererea ofertelor, licitație.
    În total au fost realizate 54 contracte de achiziții publice. Toate achizițiile au fost realizate prin contract de mică valoare.
    Din păcate această informație nu poate fi găsită nici pe panoul informativ, nici pe pagina de Facebook, cu atât mai mult pe pagina web a primăriei care nu există. Ea a fost obținută ca rezultat al solicitării de informație expediată primăriei.

    4. Tipurile de achiziții publice în funcție de categoria de cheltuieli – lucrări, bunuri, servicii.

 

Tipul de achiziții  Suma
Bunuri
Produse petroliere 144 850
Produse alimentare 488 773,95
Petriș, nisip 371 388,24
Materiale de construcție  44 461.50
Laptop Lenovo  5 565
Materiale de uz gospodăresc, veselă  13 003
Mărfuri 4 530
Total bunuri  1 072 571,69
Servicii 
Energie electrică  136 000
Servicii de telefonie și internet 27 300
Servicii de salubrizare, ecologizare 44 500
Arendă utilaje (excavator, autocamion) 189 800
Servicii cu autogreiderul 20 888
Salubrizare 20 000
Reparații automobil 8 000
Servicii de recreere, divertisment  7 500
Total servicii 453 988
Lucrări
Lucrări renovare  376 865,46
Iluminare stradală  207 877,07
Amenajarea teritoriului  29 094.40
Total lucrări 613 836, 93
Total 214 0396,62

 

  1. Date despre agenții economici cărora le-au fost atribuite contracte cu autoritatea contractantă monitorizată
  Lista agenților economici  Conducător Adresa Nr. de contracte
1 Furnizare energie S.R.L. Șeremet Mihail Chișinău 1
2 Moldtelecom S.A. Postolachi Viorel Chișinău 3
3 S.R.L Lukoil Moldova Isayev Feyruz Chișinău 3
4 S.C. Budăi Grup S.R.L Scurtu Valentin Budăi, Telenești 3
5 Fabrica de unt din Florești S.A   Florești  3
6 Căpățână Svetlana I.I. Svetlana Căpățănă Țînțăreni, Telenești 2
7 Carcea Gavril    Bănești 9
8 Tiramisa S.R.L.  Covaliov Rusu Georgeta Orhei  5
9 Dodu Ivan    Bănești 1
10 Chelea Petru I.I. Chelea Petru Bănești 1
11 Babcenco Grup S.R.L. Babcenco Iurie Telenești 1
12 Furculița Ecaterina I.I. Furculiță Violeta Telenești 1
13 Chelea Alexandru    Bănești 1
14 Societatea cu răspundere limitată MONSOLIS PRIM Solomon Svetlana Teleneşti 1
15 Tetelea Elena   Bănești 1
16 Berzedeanu Vladimir   Bănești 5
17 Salajan Mihail   Bănești 1
18 Societatea cu răspundere limitată SINGERCOL Cucoș Artur Chișinău 1
19 Drumuri Orhei S.A. Macari Veneamin Orhei 1
20 S.C. INAMSTRO Panfili Serghei Rezina, Gordinești 1
21 NISIP-SI S.R.L. Strajescu Nicolae Telenești, Verejeni  1
22 Serviciu de salubrizare Telenești I.M. Corman Slavic Telenești 1
23  DAAC Hermes S.A. Chirtoca Vasilii Chișinău 1
24 Josan Vasilii   Bănești 1
25 BAUTERM CONSTRUCT S.R.L. Mihailov Anatolie Chișinău 2
26 MASBALT S.R.L. Boța Alexandr Chișinău 1
27 S.R.L. ORDONATCOM Dolgu Ion Orhei 2
 

Cu ajutorul bazelor de date (www.idno.md, www.infobase.md, www.bizzer.md)  a fost identificat că din lista de mai sus a agenților economici, 27 la număr: 

  • Bănești – 8
  • Raionul Telenești – 7
  • Alte regiuni – 12 

Cele mai multe contracte, 9 la număr au fost cîștigate de persoana fizică Carcea Gavril.
Din persoanele juridice cele mai multe contracte – 5 în total – au fost cîștigate de compania Tiramisa S.R.L.

  1. Observații de teren. Studii de caz

Pe parcursul anului 2019 primăria Bănești a încheiat două contracte de achiziție publică de valoare mică cu BAUTERM CONSTRUCT S.R.L, unul fiind de 296 881,76 lei și al doilea de 79 983,70 lei. În mod normal, era necesitatea de a se face contract de achiziție publică de valoare mare.

Constatăm aici o încălcare deoarece divizarea procedurilor de achiziție este interzisă conform art.76 al Legii nr.131-2015 privind achizițiile publice și Hotărârii Guvernului nr.1419-2016 cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de planificare de achiziții publice.

Studiu de caz: S.R.L. BAUTERM CONSTRUCT.

Informații generale: 

La o primă vedere Compania Societatea cu răspundere limitată BAUTERM CONSTRUCT S.R.L., fondată în anul 2018 și care activează pe o adresă juridică din Chișinău, nu ar avea conflicte de interes cu primăria Bănești. 

Totuși, contractul pe care l-a cîștigat aceasta – pentru executarea unor lucrări la grădinița Băneștii Noi, nu a fost obținut în baza unui concurs de licitație pe MTender Public Portal, organizat cu respectarea prevederilor legale în vigoare și printr-o procedură transparentă.

Rețeaua de socializare Facebook nu a oferit prea multă informație despre administratorul Companiei,  Mihailov Anatolii, în schimb profilul fondatoarei Goiman Maria a fost mai darnic.

Din informația găsită, reiese că fondatorul companiei BAUTERM CONSTRUCT S.R.L. este nimeni alta decât soacra feciorului lui Popovici Vasile, actualul primar.

Seria de rapoarte de monitorizare a achizițiilor publice, sunt lucrările participanților elaborate în cadrul proiectului „Amplificator Civic Local” și nu pretind a fi investigații jurnalistice, iar datele prezentate sunt pentru a oferi cetățenilor o viziune asupra felului în care sunt cheltuiți banii publici. Raportul reprezintă o lucrare de curs în baza datelor oferite de autoritățile publice locale, cât și în baza informațiilor publice disponibile pe site-urile oficiale. În cazul în care identificați o eroare, vă rugăm să ne expediați un mesaj la adresa comunitati.active@gmail.com
Această publicație a fost realizată cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a “”A.O. Comunități Active pentru Democrație Participativă” în cadrul proiectului ”Amplificator Civic Local” și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.